”Selfie-ul” care a stat ascuns vreme de secole în una dintre celei mai cunoscute catedrale spaniole

Cercetătorii cred că unul din sculptorii care a lucrat la catedrala Santiago de Compostela și-a folosit chipul pentru una dintre statui.

În secolul al XI-lea, un zidar necunoscut a ajutat la construirea marii catedrale Santiago de Compostela din nordul Spaniei, acum una dintre cele mai renumite biserici ale țării. Identitatea meșterului s-a pierdut în timp, dar a lăsat în urmă un tribut în piatră adus propriei sale persoane: un autoportret care a rămas neobservat timp de secole, notează Live Science.

Oricine ar fi fost acest mason, „selfie-ul” său executat pe furiș a trecut neobservat timp de aproximativ 900 de ani, până când a fost identificat recent de un istoric de artă în timpul unui studiu amănunțit al catedralei.

În sculptură, o față rotundă cu aspect vesel se uită peste frunzișul ornamental. Măsurând aproximativ 28 de centimetri înălțime și situat în vârful unui stâlp la aproximativ 12 metri de sol, portretul a fost poziționat astfel încât să treacă neobservat de clericii catedralei, dar astfel încât alți zidari sau sculptori.

O descoperire neașteptată

Jennifer Alexander din cadrul departamentului de Istoria a Artei de la Universitatea din Warwick din Regatul Unit, conducea o echipă de experți într-o căutare minuțioasă a semnelor de zid de la catedrală. Echipa a analizat construcția piatră cu piatră când a găsit portretul. Echipa ei era foarte atentă la părțile superioare ale clădirii și asta deoarece la nivelul solului, multe dintre pietre au fost acoperite de vopsea aplicată de-a lungul secolelor. Dar pietrele care au fost instalate mai sus și-au păstrat marcajele originale de suprafață, a explicat Alexander.

„Ne-am pus luminile pe părțile superioare ale galeriei, o parte a clădirii la care publicul nu are acces și clerul o folosește rar”, a spus Alexander. În timp ce studiau urmele lăsate în urmă de pietrari în urmă cu 900 de ani, cercetătorii au descoperit chipul unuia dintre ei.

Detalii remarcabile ale autoportretului sugerează că sculptorul trebuie să fi fost un lucrător în piatră talentat, deoarece granitul folosit pentru clădire este dificil de prelucrat. „Deși acești oameni au fost instruiți în tradiția meșteșugărească, ei au fost foarte mult artiștii epocii lor, fiind destul de capabili să sculpteze, precum și să taie piatra”, explică Alexander

Autoportrete artizanilor, printre care se numără și acestea apar frecvent în clădirile medievale. Sculpturile sunt ușor ascunse „la vedere” în mijlocul altor înfloriri sculpturale și portrete, deși adesea „sunt ascunse acolo unde le-ar găsi doar un alt zidar sau cineva care lucrează la clădire”, cum ar fi portretul din Santiago de Compostela.

Citește și:

Cripta de sub Catedrala Notre Dame, o bijuterie ascunsă a Parisului, a fost redeschisă pentru prima oară de la incendiul devastator

Incendiu puternic la Catedrala Notre-Dame din Paris. O turlă şi întregul acoperiş s-au prăbuşit – VIDEO

Arheologii cred că au aflat cine a fost îngropat în unul dintre cele mai cunoscute morminte din Scoția

Colecția de sculpturi Torlonia se redeschide după o lungă pauză



Postari asemanatoare :

468 ad

Comments are closed.