Lucrările de conservare a uneia dintre sculpturile lui Michelangelo au dus la descoperirea unor detalii necunoscute

Michelangelo a sculptat două statui pe care le-a numit Pietà, una se află la Vatican, iar cea de a doua este considerată a fi un proiect neterminat.

Conservarea uneia dintre ultimele sculpturi ale lui Michelangelo, Pietà, a dezvăluit o serie de detalii necunoscute până acum legate de modul în care a fost creată. Sub secole de murdărie, restauratorii au găsit totul, de la urmele de dalta ale artistului până la cele lăsate în urma lucrărilor anterioare de conservare pe marmura albă, notează The History Blog.

Opera di Santa Maria del Fiore, organizația care gestionează lucrările din colecția Muzeului Duomo, a început un program cuprinzător de curățare și conservare a statuii în noiembrie anul trecut. Aceasta este prima restaurare adevărată a grupului statuar din istoria sa de aproape 500 de ani. Munca de restaurare a fost întreruptă de coronavirus, dar, din fericire, experții au putu să își reia activitatea. Curățarea temeinică a suprafeței a fost finalizată pe partea din spate a sculpturii și se află în fazele sale inițiale pe partea din față.

Lucrări de restaurare extinse

Analizele de diagnostic  au furnizat informații considerate fundamentale pentru cunoașterea lucrării și restaurarea ei: nu există o patină istorică, cu excepția urmelor găsite la baza sculpturii, fapt care este încă în curs de investigare. Prezența unor cantități ridicate de cretă din lucrările executate în anii 1800 a fost în schimb confirmată. Aceste rezultate au condus mai întâi la operații de curățare și apoi la începerea intervenției în spate.

Urmele de ceară prezente la suprafață, inclusiv cele de la lumânările care au fost folosite pe altarul principal al catedralei din Florența, unde sculptura a fost păstrată timp de peste 220 de ani, au fost îndepărtate cu ajutorul bisturiului.

Potrivit lui pictorului Giorgio Vasari (1511-1574), Michelangelo a început sculptura pe cont propriu, fără a primi nicio comandă în anul 1547. Avea 70 de ani, iar pictarea frescelor devenise o activitate prea obositoare. Artistul a folosit un bloc de marmură de Carrara înaltă de 2,5 metri pentru a realiza sculptura. Spre deosebire de prima și cea mai faimoasă Pietà, aflată în Basilica Sf. Petru, care o prezintă pe Fecioara Maria cu trupul lui Hristos, lucrarea care este acum rezultată prezintă patru figuri. Experții explică faptul că Nicodim, care îl sprijină pe Hristos, reprezintă, în realitate, un autoportret al artistului.

Proiectele papale și ale familiei Medici pentru biserici, palate și poduri i-au întrerupt în mod constant munca la sculptură, iar piesa în sine a devenit un exercițiu de frustrare în timp ce întâmpina defecte constante în marmura dură care făcea imposibilă terminarea proiectului așa cum și l-a imaginat.

Într-o seară din 1555, frustrarea lui Michelangelo a atins un punct culminant. Unul dintre coatele Madonnei se rupse când lucra la el. Michelangelo a spart în mod deliberat alte părți din statuie. Slujitorul său, Antonio, l-a oprit pe artist să-și distrugă complet lucrarea și l-a rugat să-i ofere lui statuia în staea în care se afla. Antonio a vândut toate piesele grupului bancherului Francesco Bandini care l-a angajat pe Tiberio Calcagni, sculptor și colaborator al lui Michelangelo, pentru a repara Pietà.

Citește și:

Camera secretă a lui Michelangelo va fi deschisă publicului la Florenţa

Michelangelo, geniul Renaşterii Italiene. Cum a ajuns acesta unul dintre cei mai cunoscuţi artişti ai lumii

Faimoasa comoară a Europei la care Michelangelo a folosit Raportul de Aur. La inaugurarea ei, artistul a fost acuzat de obscenităţi

Singurele statui de bronz realizate de Michelangelo care există încă, atestate de experţi britanici



Postari asemanatoare :

468 ad

Comments are closed.