Frații Lumière și Revoluția Cinematografică

Cea mai tânără dintre Cele 7 Arte Frumoase, cinematografia, își datorează existența a două nume ce ar trebui să fie cunoscute de cel puțin toți iubitorii de film – Auguste și Louise Lumière. Ei au fost primii care au prezentat proiecții de imagini în mișcare unui public plătitor, în decembrie 1895, la Paris, folosind un dispozitiv creat de ei înșiși, Cinématographe. Un fel de aparat de fotografiat, un proiector și o imprimantă de film, toate într-unul singur.

Cum și ce arătau filmele la început? Arătau viața însăși. Oameni care mergeau către serviciu sau un tren care ajungea într-o gară. Filmele fraților Lumière erau ca și cum privitorul ar fi deschis o ușă în spatele căreia se desfășura viața, cu acțiunile ei de zi cu zi.

Cinematograful ocupă un loc important în istoria și cultura umană, reprezentând un mijloc puternic de povestire, de exprimare artistică și de documentare. Încă de la inventarea lui, a jucat un rol crucial în modelarea valorilor sociale, în reflectarea evenimentelor istorice, dar mai ales în oferirea de divertisment și evadare din contidian.

Au surprins și promovat spiritul unei epoci

Filmele descriu adesea normele sociale, valorile și preocupările predominante ale unei anumite perioade de timp, oferind o fereastră în conștiința colectivă a unei societăți și permițând spectatorilor să înțeleagă diferite culturi, stiluri de viață și perspective.

Filmele pot surprinde aspirațiile, temerile și dorințele unor persoane din medii diferite. Abordează probleme sociale precum rasismul, inegalitatea de gen, sărăcia, războiul și tulburările politice, prin reprezentarea acestora pe ecran, cinematografia reușind să sensibilizeze și încurajeze dialogul cu privire la chestiuni societale importante. Filmele au surprins și promovat spiritul unei epoci, păstrându-l pentru generațiile viitoare, au recreeat evenimente din trecut cu diferite grade de acuratețe, propunând publicului o reprezentare vizuală a unor perioade istorice cheie.

Cinematograful este, fără îndoială, o formă de artă care le permite cineaștilor să își exprime creativitatea și viziunea. Prin utilizarea unor game variate de tehnici, de-acum foarte avansate, regizorii reușesc să transmită privitorilor emoții profunde, stări, idei și adevărate narațiuni cu impact diferit asupra publicului. Filmele pot fi numite adevărate opere de artă inovatoare. Sunt lumi, fie fictive fie reale, în care i se permite privitorului să pătrundă, în acel timp al zilei pe care el singur și-l alege. Filmele provoacă râs, produc lacrimi, filmele întristează, bucură, motivează, amuză, inspiră și, mai ales, reunesc oamenii. Creează experiențe comune. Promovează un sentiment de comunitate.

Auguste Lumière ar fi spus că cinematograful este „o invenție fără viitor”

Deci, cum ar fi fost viața fără frații Lumière? Ar fi existat oare altcineva care să se fi gândit la invenția cinemaului? Nu putem ști asta niciodată însă, până una alta, tot ceea ce vedem acum pe micile și marile ecrane, tot ceea ce au făcut regizorii și actorii pentru public, li se datorază acestor două miniți luminate – Auguste și Louise Lumière. Lumière – un nume predestinat – lumină, iluminare, luminare, inspirație…

Se crede că în 1895, Auguste Lumière ar fi spus, în cadrul unui discurs ținut la Société d’Encouragement pour l’Industrie Nationale, că cinematograful este „o invenție fără viitor”, referindu-se probabil la limitările primelor sisteme de proiecție a filmelor și exprimându-și scepticismul cu privire la viabilitatea comercială a cinematografiei la acea vreme. Dacă așa s-a întâmplat, istoria a dovedit că neîncrederea lui Lumière nu a fost deloc, dar absolut deloc justificată.

Auguste și Louise Lukiere s-au născut în Franța, la 19 octombrie 1862 (Lyon) și, respectiv, la 10 aprilie 1954 (Besançon). Erau fiii lui Antoine Lumière, un important producător de echipament fotografic. Crescând înconjurați de echipamente și tehnologie fotografică, frații au dezvoltat un interes deosebit pentru acest domeniu încă de la o vârstă fragedă. La sfârșitul anilor 1880 și începutul anilor 1890, frații Lumière și-au concentrat eforturile asupra inventării unor dispozitive revoluționare atât pentru fotografie, cât și pentru cinematografie. Una dintre cele mai importante invenții ale lor a fost Cinématographe, pe care l-au brevetat în 1895. Cinématographe era o combinație de cameră, imprimantă și proiector care putea capta imagini în mișcare pe film și apoi le proiecta pe un ecran.

Nașterea cinematografului așa cum îl cunoaștem astăzi

Această invenție a marcat nașterea cinematografului așa cum îl cunoaștem astăzi. Cinematograful a permis crearea de imagini în mișcare care puteau fi vizionate simultan de mai multe persoane, deschizând astfel calea pentru dezvoltarea industriei cinematografice. Louis, cu ajutorul tatălui său, a reușit la 18 ani să pună bazele unei fabrici de plăci fotografice, o afacere ce s-a dovedit a avea un succes rapid. În 1894, scrie britannica.com, familia Lumière producea aproximativ 15 milioane de plăci pe an, aceeași platformă enciclopedică evocând și momentul în care, în același an, tatăl fraților Lumière, Antoine, a fost invitat la o prezentare a Kinetoscopului lui Thomas Edison la Paris, moment ce avea să devină definitor pentru familia Lumière.

„Descrierea pe care a făcut-o la întoarcerea sa la Lyon despre aparatul cu vizor i-a determinat pe Louis și Auguste să lucreze la problema combinării animației cu proiecția. Louis a fost cel care găsit soluția, invenția sa fiind brevetată în 1895. La acea vreme, Auguste și Louise au acordat mai puțină importanță acestei invenții pe cât au arătat îmbunătățirilor pe care le făcuseră simultan în fotografia color. Dar, la 28 decembrie 1895, o proiecție la Grand Café de pe bulevardul des Capucines din Paris a adus un mare succes de public și a marcat începutul istoriei cinematografiei”.

Auguste și Louis Lumière au brevetat Cinématographe

Așadar, în 1895, Auguste și Louis Lumière au brevetat Cinématographe, un dispozitiv care le permitea să capteze, să dezvolte și să proiecteze imagini în mișcare. Aceștia au prezentat zece scurtmetraje care surprindeau scene cotidiene, cum ar fi muncitorii care părăsesc o fabrică, un tren care sosește într-o gară și un copil care este hrănit. Evenimentul a marcat nașterea cinematografului ca mijloc de divertisment public.

Primele filme ale fraților Lumière erau despre viața de zi cu zi a francezilor. De exemplu, erau incluse sosirea unui tren, o partidă de cărți, un fierar care muncește din greu, hrănirea unui copil, soldați mărșăluind, diverse aspecte stradale… Dar cei doi Lumière au făcut și scurtmetraje de comedie. Lumière a prezentat primul jurnal de știri, un film de la Conferința Societății Franceze de Fotografie și primele documentare – patru filme despre departamentul de pompieri din Lyon.

„Am privit uluit la această priveliște, stupefiat și surprins dincolo de orice expresie. La finalul spectacolului a fost un haos total. Toată lumea se întreba cum a fost posibil acest lucru”, spunea Georges Méliès, renumitul magician și director al Teatrului Robert Houdin din Paris.

Afacerea Lumière și industria cinematografului

Se spune că atunci când publicul a vizionat filmul „Sosirea unui tren în gara La Ciotat”, vederea trenului care se apropia i-a făcut pe spectatori să fugă îngroziți. „O imagine în mișcare era un șoc pentru simțuri, revoluționară pentru ochii ce priveau”, mai spunea Méliès.

„Am înregistrat și reprodus deja cuvinte vorbite. Acum putem înregistra și reda viața. Ne vom putea revedea familiile mult timp după ce vor fi plecat”, semnala presa a doua zi după proiecțiile Lumière.

Afacerea Lumière și industria cinematografului s-au dezvoltat rapid. Auguste și Louise au instruit operatori pentru aparatura lor foto și de proiecție a filmelor, după care și-au dus aventura într-un circuit mondial.

În 1896, frații Lumière au deschis cinematografe la Londra, Bruxelles și New York, prezentând cele peste 40 de filme pe care le realizaseră despre viața de zi cu zi a francezilor. Imaginile filmate de Societatea Franceză de Fotografie marcând primul film de știri în timp ce departamentul de Pompieri din Lyon a devenit subiectul primului documentar din lume, toate acestea sub privirile fascinate ale publicului.

Prima proiecție publică a Cinématographe în Marea Britanie a avut loc la 21 februarie 1896, la Malborough Hall a Royal Polytechnic Institution din Regent Street, Londra, în prezența a 54 de spectatori, după aceea, cinematograful intrând rapid în programele music-hall-urilor.

Frații Lumière și-au înființat propria agenție în New York

În America, primul spectacol Cinématographe a avut loc la 29 iunie 1896, la Union Square Theater din New York.

În noiembrie 1896, frații Lumière și-au înființat propria agenție în New York, vânzând echipamente și filme. Au înregistrat succes, având o cifră de afaceri mare, însă în aprilie 1897 Lumière au început să lichideze stocurile și, la scurt timp, și-au transferat afacerea agenților americani Maguire & Baucus. „Acest lucru s-a datorat în parte faptului că frații Lumière au încălcat legile impuse de vama americană importând ilegal aparatură și filme – managerul lor a fost nevoit să fugă din țară -, dar mai ales pentru că filmele produse folosind tehnologia lui Edison deveneau standardul industriei”. (blog.scienceandmediamuseum.org.uk)

Între 1895 și 1905, familia Lumière a realizat peste 1.400 de filme, dintre care multe au fost păstrate până în prezent.

În afară de activitatea lor de pionierat în domeniul proiecției cinematografice, frații Lumière au adus contribuții semnificative la tehnologia cinematografică. Au dezvoltat procedeul autocrom, o tehnică timpurie de fotografiere color, și au introdus inovații în materie de peliculă cinematografică și de design al camerei. Autochrome Lumière consta în acoperirea unei plăci de sticlă cu un strat subțire de boabe mici de amidon de cartof vopsite în roșu, verde și albastru combinație care a creat un filtru, conferind autocromurilor aproape calitatea unei picturi. „Pe filtru se adăuga un strat subțire de emulsie, iar atunci când placa era răsturnată și expusă la lumină, imaginea rezultată putea fi transformată într-o transparență. Autocromul a rămas cea mai utilizată placă fotografică capabilă să capteze culoarea timp de peste 30 de ani. Reviste precum National Geographic își trimiteau fotografii pentru a surprinde lumea cu autocromuri, a căror portabilitate relativă a facilitat munca de documentare pe teren. Succesul invenției fraților este reflectat în arhivele National Geographic Society, care adăpostesc aproape 15.000 de plăci autocrome, una dintre cele mai mari colecții din lume”. (history.com)

Ambii frați au trăit o viață lungă și au putut fi martori ai impactului semnificativ pe care invențiile lor l-au avut asupra lumii fotografiei și cinematografiei.

Auguste Lumière s-a stins din viață la 10 octombrie 1954, la vârsta de 92 de ani. A murit din cauze naturale în Lyon, Franța, iar Louis Lumière a murit la 6 iunie 1948, la vârsta de 84 de ani, tot din cauze naturale.

Surse:

https://www.britannica.com/biography/Lumière-brothers

https://kidskonnect.com/people/auguste-and-louis-Lumière/

https://blog.scienceandmediamuseum.org.uk/the-Lumière-brothers-pioneers-of-cinema-and-colour-photography/

https://www.nationalgeographic.com/history/history-magazine/article/creation-of-the-motion-picture-Lumière-brothers

Vă mai recomandăm să citiți și:

Michael Caine, unul dintre numele de top ale cinematografiei universale

Mary Pickford, „iubita Americii” și primul star de cinema care a semnat un contract de 1 milion de dolari

Gregory Peck, una dintre cele mai mari vedete de cinema din anii 1940 – 1970. „Credința îți dă o forță interioară și un sentiment de echilibru”

Federico Fellini, maestrul cinematografiei. „Este mai ușor să fii fidel unui restaurant decât unei femei”



Postari asemanatoare :

468 ad

Comments are closed.